Ved at besøge nemforsikring.dk accepterer du vores brug af cookies. Læs mere her
Udgivet d. 29. juni 2020 kl. 10:00 af Nem Forsikring


Udenrigsministeriets seneste melding om yderligere genåbning betyder, at sommerens rejsevejledninger igen bliver ændret.

Fra den 27. juni forventes det, at langt de fleste EU-lande og Storbritannien ændres til gule områder, dvs. områder, hvor indrejse ikke længere frarådes. I disse lande, der ændres til gule områder, vil rejseforsikringen dække som normalt.

Resten af verden vil fortsat være orange område – dvs. at alle ikke-nødvendige rejser til disse lande frarådes. Her vil rejseforsikringen ikke dække.

Vær opmærksom på, at rejsevejledningerne løbende kan ændre sig.

Vælger du alligevel at rejse til et orange område

Vi anbefaler dig altid at følge Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Vælger du at trodse disse vejledninger og rejser til et EU-land, Storbritannien, Schweiz, Liechtenstein eller Schweiz, vil du være dækket af det blå EU-sygesikringskort på samme vilkår som borgerne i det land, du rejser i/til. Din rejseforsikring i NEM Forsikring vil ikke dække dig under rejsen, uanset om du har brug for rejseforsikringen grundet Corona eller af andre årsager.

Ønsker du at afbestille en rejse

Hvis du ønsker at afbestille en rejse, er der forskel på, om du selv har arrangeret og booket rejsen, eller om du har købt en pakkerejse.

Har du købt en pakkerejse, og rejsen bliver aflyst, er det dit rejsebureau eller det selskab, du har købt rejsen hos, der skal dække afbestillingen. I henhold til Lov om pakkerejser § 15, stk. 2, har du ret til at få samtlige beløb refunderet hos din rejsearrangør. Du skal derfor kontakte dit rejsebureau, eller det selskab du har købt rejsen hos, for at få erstattet din rejse.

Vær opmærksom på, at du ifølge den gældende EU-lovgivning ikke er forpligtet til at tage imod et gavekort eller en voucher til senere brug. Hvis du tager imod en voucher, dækker afbestillingen, hvis flyselskabet ikke refunderer pengene, i tilfælde af, at du ikke når at få benyttet din voucher, inden den udløber.

Har du selv planlagt rejsen, dækker din afbestillingsforsikring, hvis Udenrigsministeriet fortsat fraråder indrejse til det land eller område, du skal rejse til, 48 timer før afrejse. Det er dog en forudsætning for dækning, at Udenrigsministeriet ikke frarådede rejsen på det tidspunkt, hvor du købte rejsen eller afbestillingsforsikringen.

Afbestillingsforsikringen dækker dog ikke, hvis du skal rejse til et land, der nu er tilladt at rejse til (gult eller grønt område), men ønsker at afbestille fordi:

• Du ikke længere har lyst til at rejse til destinationen.
• Du nu har bestilt en ny ferie, fordi du troede, at din udlandsrejse ville være frarådet resten af sommeren.
• Formålet med rejsen, f.eks. en koncert eller fodboldkamp, er aflyst.
• Dit fly fortsat er aflyst, og du selv skal finde en alternativ måde at komme til destinationen.

Ønsker du at gøre brug af afbestillingsforsikringen, skal du i første omgang kontakte dit flyselskab og hotel/ferieboligudlejer for at se, om der er mulighed for at ombooke eller få pengene tilbage. Er dette ikke muligt, skal du bede om en skriftlig dokumentation for afslaget.

Er flyet aflyst, har du som forbruger ret til at få pengene tilbage fra flyselskabet eller der, hvor du har købt billetten, da de ikke leverer den vare, du har betalt for. Du er ifølge gældende EU-lovgivning ikke forpligtet til at tage imod en voucher til senere brug.

Vi kan tidligst tage stilling til, om afbestilling af rejsen er dækket af forsikringen, når der er mindre end 48 timer til afrejse. Dette skyldes, at Udenrigsministeriets rejsevejledninger hurtigt kan ændre sig.

Afbestilling kan anmeldes online til SOS på www.sos.eu.

Skal du snart indbetale et restbeløb

Har du betalt depositum, f.eks. for en feriebolig, og er i tvivl om, hvorvidt du skal betale det resterende beløb, anbefaler vi, at du kontakter SOS, når der er 2 arbejdsdage til betalingsfristen. På den måde kan vi bedst hjælpe dig i forhold til, hvad der er bedst i din situation – om du skal betale resten af rejsen eller kan få dit depositum refunderet.

Har du købt en pakkerejse, skal du kontakte rejsearrangøren, som du har købt pakkerejsen hos, og høre, hvordan du skal forholde dig.

Overvejer du at købe en ny rejse

Køber du en ny rejse nu, kan du bruge din afbestillingsforsikring på normale vilkår, hvis rejsen går til et land, der er gult eller grønt på det tidspunkt, hvor rejsen bestilles. Køber du en ny rejse til et land, der fortsat er eller forventes at være orange, dækker afbestillingsforsikringen ikke.

Vi betragter ikke ombooking som en ny rejse.

Har du spørgsmål til din situation eller til dine forsikringer, er du altid meget velkommen til at kontakte os på tlf. 70 77 77 77 eller på mail@nemforsikring.dk . Vi har åbent alle hverdage mellem kl. 9 og 16.

Coronavirus – læs her, hvordan din rejseforsikring dækker, og hvad det betyder for dig